یک سخن

ماده و حیات

مقدمه ای بر آغاز روخوانی کتاب « ماده و حیات »

۱-سوره فصلت آیه ۵۳: سنریهم ایاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق :

بزودی آیات قدرت خود را به آنان (مردم) در آفاق و در نفس­های خود ایشان مینمائیم تا برای ایشان روشن شود که خدا حق است و گرچه در تفسیر آیه مطالب مختلفی نقل شده اما با توجه به محتوای برخی آیات دیگر معلوم می­شود که منظور از آیات آفاقی ( افق­های عالم ظاهر) نشانه­های قدرت الهی در عالم طبیعت یا دنیای مادی ظاهری است چنانکه در آیات ۲۰ و ۲۱ سوره الذاریات نیز این معنی صریح تر آمده: و فی الارض ایات للمومنین و فی انفسکم افلا تبصرون :

و در روی زمین آثار و آیات نشانه­هائی ) هست برای اهل یقین و در نفس­های خودتان آیاتی هست آیا پس چرا نمی­بینید؟ و در آیات ۳ و ۱۳ سوره جاثیه که به آیات یا نشانه­های وجود خالق عالم در آسمان­ها و زمین اشاره شده است، معنی آیات آفاقی روشنتر بدست می­آید که در آیه ۳ فرمودند: ان فی السموات و الارض لایات للمومنین : یعنی : البته در آسمانها و زمین هر آینه نشانه­هائی است مومنان را ( بروجود خالق و صانع ) و در آیه ۱۲ جاثیه همان معنی چنین تکرار شده است :

و سخر لکم ما فی السموات و ما فی الارض جمیعا منه ان فی ذلک لایات لقوم یتفکرون :

و رام کرد برای شما (بندگان) هر چه در آسمانها و زمین است که در این پدیده رام بودن ( یا شدن) همه آنها برای آدمیان نشانه­هائی (آیاتی) است برای اهل تفکر .

بنابراین با توجه به آیات نامبرده و سایر آیات متعدد دیگری در این زمینه معلوم می­شود که سرتاسر جهان انباشته است از انواع آیات و نشانه­هائی که نوع بشر با وفور آنها در معرض دید و شناخت همگان متاسفانه بنا بعلل مختلف ( که گرچه پیدا شدن عادت روحی به موجودات و موجودیت آنها از اول در معرض تماس و رویت هم یکی از آنها است اما ریشه همه غفلت­های بشری شاید در یک عارضه دامنگیر عمومی تحت عنوان «ناسپاسی» بر نعمت­های موجود در دسترس و مورد استفاده همگان در ادیان بر حق آسمانی از ابتدا مطرح بوده که بالاخره رنگ کفران نعمت بخود می­گیرد یعنی در اثر غفلت از شکرگزاری بجا و به موقع و مطابق با موازین دینی، دیده بصیرت ناسپاسان که باطنا بسته می­شود یا می­بندند از رویت با چشم ظاهری هم بهره­ای نمی­برند تا با نشانه­ها و نعمت­های الهی موجود در دسترس آشنا شده و وظیفه شکر نعمت بجا و بموقع لازم را انجام دهند و از درک نعمت­های گسترده در عالم غافل نمانند که در آیه ۱۴۶ سوره اعراف میفرماید:

ساصرف عن ایاتی الذین یتفکرون فی الارض بغیر الحق و ان یرو اکل ایه لا یومنوابها: بزودی روگردان میکنیم (دل) کسانیرا از ( رویت و شناخت) نشانه­ها ( آیات) مان که بنا حق در روی زمین سرکشی ( تکبر ) میکنند و اگر ببینند هر نوع آیات ما را در عالم ایمان نمی­ آورند.

***

بطور کلی آیات خالق و صانع عالم در سرتاسر جهان گسترده است که بدون جمع شرایط لازم نمی­توان در برخورد با آنها، شناخت و درباره پیدایش و نحوه برخورداری درستی از آنها تامل و نعمتی نموده که درک منشاء پیدایش اولیه و ارج و منزلت هر یک یک آنها هم در گروی تاملی است با جمع شرایط لازم امید است بتوفیق الهی با مطالعه و بررسی محققانه کتاب « ماده و حیات » با یکی از آیات موجود در دستگاه آفرینش یعنی « حیات » آگاهانه آشنائی پیدا کنیم .

البته آگاهی و آشنائی و دریافت و برداشت­ها از آثار و آیات در افراد مختلف متفاوت است و در نتیجه میزان معرفت­شان نیز طبعا متغیر خواهد بود زیرا مقدار شناخت و برخورداری هر کسی از اینهمه شاهکار­های گسترده در پهنای آفرینش علاوه بر میزان رشد فکری و درجه معلومات و اطلاعات و دقت و حساسیت و درجه کسب دانش قبلی او ضمنا در حد سلامت جسمی و روحی و رشد فکری و عقلی و بالاخره بدرجه سلامت نفس و بیداری قلب و تقوای او خواهد بود و بر همین اساس برداشت درستی و کاملی در برخورد از آیات الهی محتاج جمع شرایط لازم نامبرده است که عموما بندرت در هر کسی یکجا فراهم یا جمع میگردددر شرایط عادی برداشت عمومی از ظواهر عالم مادی در همان خصوصیات ظاهری مادی خلاصه شده و فراتر از خواص ظاهری عناصر و عوامل و اشیاء موجود در اصراف خود نمیرود و این در حالی است که عموما تور می­کنند هر آنچه از ظواهر امر برداشت می­کنند، حقیقت امر آنست و اغلب نمی­دانند که در ورای این شناخت سطحی و صوری از ظواهر، حقایق بیشتر و بالاتر از آنها نهفته است که درک آنها محتاج گردآوری علوم و فنون ( کسب علم اعم ) است بعنوان مثال همه صورت ظاهر سفیدی دیواری را می­بینند و می­شناسند که مثلا با گچ سفیدکاری شده اما اینکه گچ چیست ؟ و از چه نوع عناصر و ترکیبات شیمیائی تشکیل شده نمی­دانند در حالی که آگاهان از داده­های علمی شیمی خوب می­دانند که در ورای آن سفیدی چه چیزهای دیگری نهفته و از اجتماع چه نوع عناصر شیمیائی مانند سلفاتها، کربنها،سیلیکاتها بوجود آمده است نظیر اینست میزان شناخت نوع بشر از مواد غذایی مصروفه ایکه از بدو آفرینش مورد استفاده انسان و حیوان واقع شده و ظاهرا میزان درک و فهم و شناخت همه در همان صورت ظاهری آن تحت عنوان گوشت-نان-لبنیات و … متوقف می­گردد در حالیکه شناخت دانشمندان علم شیمی از یک یک این مواد عمیق­تر و کاملتر است از آنچه که ظاهر بینان تلقی می­نمایند . قرینه این مثالها را در یک یک علوم تجربی می­توان بیان داشت که در مجموع بدو نوع علم و شناخت تقسیم می­شود : یکی علمی است حاصل از ظواهر و دیگری علمی است از بواطن حتی این کیفیت در علوم نظری نیز صادق است بطوریکه فاصله شناخت افکار عمومی با شناخت اهل دانش و بینش و تحقیق بسیار است و ساده ترین آنها را میتوان دو نوع شناختی که بصورت عناوینی مورد استفاده عموم واقع می­شود و همه تصور می­کنند که حقیقت امر به آن معانی و مفاهیم سطحی و صوری که مد نظرشان است ختم می­شود در حالیکه از نظر اهل تحقیق دارای معانی عمیق تری هستند بالاتر از آنچه تصور می­رود بعنوان مثال عموما عنوان و اصطلاحی مانند « تربیت » با « عادت » معروف خاص و عام است ولی معنا و مفهوم و محتواهای آنها از نظر عوام و خواص فرسنگها از هم فاصله دارد.

محرومیت از دید و درک و شناخت این همه آیات گسترده شده در دامن طبیعت یکی از شواهد عینی و عملی می­تواند باشد که مانع بسیار بزرگی است هم بر سر راه ترقی و تعالی انسانها در طول مدت محدود عمر دنیویشان و هم سد بزرگتری است بر سر راه تعلیم و تربیت ادیان بر حق در تمام شرایط زمانی و مکانی .

رایگان – افزودن به سبد خرید