یک سخن

سخنان کوتاه

صله رحم تنها وسیله ای است برای برقراری عاطفه در انسان .

فرزندان مانند دانه های تسبیح میباشند که نخی آنها را کنار هم نگهداشته است این نخ همان عاطفه است که از مادر به ارمغان رسیده است .

هر کس بر آنچه میداند عمل کند خداوند آنچه را که نمیداند به او میآموزد .

به اندازه ای که بشر از طبیعت دور می شود وجودش بیشتر به خطر می افتد .

بی ادبی باعث نفرت میگردد.

کسی که سخن راست بیاورد و کسی که تصدیق کند ، آنان از پرهیزکارانند .
سوره الزمر آیه ۳۳

ویژگیهای سخن خوب  در قرآن

۱_-آگاهانه باشد ( لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ)

۲- نرم باشد (قَوْلاً لَّیِّناً) ، زبانش تیغ نداشته باشد.

۳- حرفی که میزند خودش هم عمل کند (لِمَ تَقُولُونَ مِالا تَفْعَلُونَ)

۴- منصفانه باشد ( وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا)

۵- حرفمان مستند باشد (قَوْلًا سَدِیدًا) منطقی حرف بزنیم.

۶- ساده حرف بزنیم (قَوْلاً مَّیْسُورًا) روان حرف بزنیم.

۷- کلام رسا باشد (قَوْلاً بَلِیغًا)

۸- زیبا باشد (قولوللناس حسنا)

۹- بهترین کلمات را انتخاب کنیم (یَقُولُ الَّتی هِیَ اَحْسَن)

۱۰-اصطلاح جدید از خودتان بکار نبرید (قولا معروفا)

۱۱- همدیگر را با لقب خوب صدا بزنیم (قولاً کریماً)

۱۲-کمک به حرف خوب زدن در جامعه تا بهشتی شویم(هدو الی الطیب من القول وهدو الی صراط العزیز الحمید)

عامل وراثت مقدم برتربیت است.وراثت سنگ اول زیربنای تربیت اصولی است. منبع کتاب شخصیت حقیقی زن’ ص ۱۶۱

کسانی که در نعمتی را به روی خود میبندند نمیدانند که این در را به روی دیگران هم بسته اند

بالاترین نعمت، نعمت هدایت است

از مهمترین دعا هایی که در هر نماز مسلمان درحق خود طلب مینماید:

اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ

آفت سخن دروغ است و آفت علم فراموشی . پیامبر اکرم (ص)

همین دو اصطلاح معروف ضعیفه وناقص العقل درشرق اسلامی که زبانزدخاص وعام درباره زن است وبه غلط وبه هرنحوی تلاش شده تاازطریق روایات مجعول و اسرائیلات این عناوین تحقیرآمیز رابه کلمات قصارحضرات مستندمی گردانندو دراذهان پیروجوان به آن اصالت می بخشند به سهم خودبزرگترین لطمات رابرشئونات و قدر ومنزلت زن در جوامع مذهبی وارد می کنند . کتاب شخصیت حقیقی زن ص ۱۶

دکتراردوبادی: کافیئن قهوه محرک سیستم اعصاب است. دراشخاصی که زیاداستفاده میکنند یک نوع حالت گیجی پیش می آورد.بررسی فراورده های الکل ص۱۰۸

اصل فرمول راز طول عمر این است :
حفظ تعادل در بدن بصورتی که مستمر ادامه یابد . کتاب راز طول عمر

غرور هرگز صلح نمی آورد

تفاوت میان غذا – دارو و سم تنها در مقدار آنها است .

سقوط مومن بسیار سنگین تر از یک فرد عامی است

برای رهایی نماز گذار از قید رخوت و غفلت باید با شوق و خوف در محصر حضرت احدیت قرار گرفت

مومن هر چه قدر به سمت تکامل پیش می رود بیش مورد حمله شیطان قرار می گیرد

بشر تا آخر عمرش در مقابل دو مسئله مهم قرار دارد:
۱- امتحان الهی
۲- حملات شیطانی

مادرانی که اطفال خود را با شیر خشک یا شیر گاو غذا میدهند در جریان زندگی روزانه خود بتجربه  دریافته اند که بقایا و مازاد شیر نوزاد در شیرخوریهای بلوری دیرتر از بقایای آن در شیر خوریهای  پلاستسکی فاسد میگردد  در حالیکه در شیرخوریهای پلاستیکی این مازاد بسرعت فاسد شده و بوی تخمیر میکروبی در شیر حتی مانع استفاده شیرخواران میگردد( عملا شیرخوار نیز بطور فطری از بو و طعم شیر تغییر یافته و فاسد شده ولو بحداقل مراتب فساد هم باشد آگاه و از صرف آنها امتناع میورزند که مادران بیشتر متوجه و در شگفت میمانند ) …     کتاب ماده و حیات صفحه ۷۱ -نویسنده دکتر احمد صبور اردوبادی

در طریق حق، رمز پیروزی در حماسه سرایی نیست، بلکه قبل از همه در صدق و اخلاص خلاصه می شود، و کسی که با خود صداقت ندارد و از خود فریبی شرم نمی کند، فریب دیگران که برای او زحمتی ندارد!  از کتاب نگاه پاک به زن صفحه ۱۷۶

در پی کشف حقیقت و شناخت واقعیات باشیم، آنهم بصورتی که هست نه بصورتی که می خواهیم باشد .  از کتاب نگاه پاک به زن صفحه ۱۷۷

بکار بردن روسریهای نایلونی در بانوان ( که در جریان اصطکاک با سطح خارجی بدن بخصوص موها ضمن حرکات بدنی مختلف بارهای الکتریکی فراوانی را ایجاد و بموضع اصطکاک رها میسازد) سردردهای حاد و مزمنی در بانوان مشاهده میشود که پس از معالجات طولانی بلانتیجه و بالاخره دریافته اند تنها راه درمان تعویض آنها با روسریهائی از جنس نخی و کتانی است .    از کتاب ماده و حیات صفحه۷۶

حقایق برای اهلش مانند آب خنک است برای تشنه

با ارزش ترین زمان برای عالم زمانیست که مجهولی را برای سایرین معلوم سازد

از جهل تا به علم فرسنگها راه است ولی از علم تا فهم از آن هم بالاتر

هیچ مسئله ای نمیتواند برای همیشه ارزش اولیه خود را در برابر عظمت روح انسان حفظ کند

لذت علم زمانی حاصل میگردد که علمش به فهم منتهی شود

دکتراردوبادی:انتظاروتوقع اینکه حتمآعلم ازکتابخانه های منظم وازکتابخانه ها وسالن های بزرگ وکتابهای قطوربوجود آید یک اشتباه محض است. برای فرد صاحب اندیشه همه جاسالن مطالعه ومحل تحقیق است.  کتاب بهداشت مطالعه ص۸

ما باید در دو زمینه مطالعه کنیم یکی در زمینه معلومات عمومی (مطالعات عمومی)ودیگری معلومات اختصاصی. بدون معلومات عمومی دیدانسان وسیع نمی شود.      کتاب بهداشت مطالعه ص۶

افراد شکم پرست هرگز رشد نمیکنند

شعور به سه دسته تقسیم بندی میشود:
۱-شعور ظاهری، همه چیز را حس و لمس میکند .
۲-شعور باطنی،در انسان و حیوان یک سری افعال غیر ارادی میباشد.
۳-شعور عالی، فقط در انسان میباشد.

قلب سالم نارسایی های عقل را برطرف میسازد

اگر صداقت از بین رود ایمان نیز از بین میرود

قلبی حقایق را درک خواهد کرد که عاشقانه به دنبال کسب این حقایق به جستجو بپردازد .

شرایط اساسی برای درک حقایق :
۱- سلامت عقل
۲- بیداری قلب

ایمان بدون تزکیه به جائی نمی رسد ( حسرت تزکیه باید در دل یک مومن مسلمان باشد )

در اثر استیلای غفلت و جهالت بر افراد عادی عموما همه محبت خود را در میان چند فرزند معطوف و مخصوص بیکی کرده و زمینه تحریک احساسات بلکه حس حسادت آنان را فراهم میکنند بدانسان که همواره شدت محبت پدر و مادر به نوزاد یا کوچکترین فرزند منشاء پیدایش حسادت در فرزندان بعدی میگردد

یکی از مشکلات مهم شرح حال نویسی در این است‌که اگر از واقعیت‌های مثبت خود بنویسند متهم به خود ستایی می‌شوند و اگر بر خلاف آن نویسند دیگر شرح حالی نمی‌شود که منشاء خیری برای دیگران باشد تا دیگران از تجربیات او بهره‌مند شوند این است‌که مولوی راه میان بری پیشنهاد کرده و می‌گوید : خوش‌تر آن باشد که سر دلبران / گفته آید در حدیث دیگران !!

محرومیت از دید و درک و شناخت این همه آیات گسترده شده در دامن طبیعت یکی از شواهد عینی و عملی می­تواند باشد که مانع بسیار بزرگی است هم بر سر راه ترقی و تعالی انسانها در طول مدت محدود عمر دنیویشان و هم سد بزرگتری است بر سر راه تعلیم و تربیت ادیان بر حق در تمام شرایط زمانی و مکانی .   از کتاب ماده و حیات

نور قرمز در اطاقی که کودک مبتلا به سرخک بستری شده و پوشاندن روی این کودک با پارچه سرخ رنگ و بکار بردن پرده های سرخ رنگ در طب سنتی در درمان بسیار موثر است.
کتاب ماده و حیات صفحه ۹۴

در اثر تابش اشعه قرمز رنگ به پوست، گلبولهای سفید خون ( لکوسیت ها) بطرف پوست کشیده شده و عمل میکروب کشی را در سطح بیرونی بدن انجام میدهد .   کتاب ماده و حیات صفحه۹۴

در عظمت فرهنگ آسمانی اسلام برای مسلمان همین افتخار کافی است که بداند در این فرهنگ طلب علم که از فرایز مهمی است و تحصیل آن برای ذکور و اناث واجب گردیده مکتبی است یا کلاس درسی است دائمی که از اول عمر آغاز و تا آخر عمر استمرار دارد یعنی برای یک مسلمان واقعی هرگز《 فارغ التحصیلی》نیست یعنی مسلمان حقیقی (که واجد شرایط اسلام ناب محمدی است) تا آخر عمر دانشجو است

براساس معیارهای صحیح اسلامی پیوند زناشویی از آن بیدهایی نیست که به هر بادی بلرزد و مانند زناشویی بی پایه غیردینی هر آن در معرض خطر و از هم پاشیدگی قرارگیرد.
کتاب پیوندهای پایدار ج۱ ص۲۴

راهی که انبیاء نشان داده اند راه صحیحیست به غیر آن بی راهه است

دکتر اردوبادی:
اگر تصادف تکرار شود حتما تابع قانون بوده و یا مقدمه پیدایش قانونی در آن زمینه بشمار میرود . کتاب ماده و حیات صفحه ۱۳۴

عدم تعجب از موضوع تعجب آور نتیجه جهل مرکب است .   گوستاولوبون

غفلت:
«اگر مسلمانان جهان به قدر نصف دشمنان اسلام از عمق و وسعت و عظمت فرهنگ اسلام آگاهی داشتند، به این سرنوشت شوم گرفتار نمی شدند»

بشر دست تنها و به حال خود، هرگز نمی‌تواند راه‌حل چنان مشکلات را خود پیدا کند و از اینجا است که در برنامه تعلیم و تعلم ادیان آسمانی برحق، از این همه علوم و فنون و صنایع و هنرها یا ایجاد و ابداع آنها خبری نیست زیرا بشر به اتکاء عقل و فهم و درک و علم و تجربه خود این همه نتایج مفید و مثبت را به دست آورده و با ابداعات و ابتکاراتی جدید خیلی چیزها بر طبیعت و موجودی عالم خلقت افزوده (که در عالم طبیعت و خلقت خام و دست نخورده آن مسائل و موضوعات مطرح نبوده‌اند) :   منتخبی از مطالب کتاب آماده به چاپ رابطه دین و دانش جلد ۱

سیر و حرکت به سوی کمال با پای خود بشر با تأنی و به کندی و آمیخته به درد و رنج و زحمت و ریاضت‌های طاقت‌فرسایی تحقق یابد، ولی در هر صورت ادیان حقیقی بشریت را بنابه مقتضای هر تقدیری در این قسمت از خط سیر زنجیره‌ای تکامل به حال خود آزاد گذارده‌اند تا با پای خود، سهم خود را در مسیر کمال بپیماید و مشمول آیه شریفه وَ اِنَّ لیس لِلانسانَ اِلّا ماسَعی (سوره نجم آیه ۳۹) در هر دو بعد مادی و معنوی ظاهری و باطنی، دنیوی و اخروی گردد.   منتخبی از مطالب کتاب آماده به چاپ رابطه دین و دانش جلد ۱

ذات نایافته از هستی بخش                                                کی تواند که بود هستی بخش

… نیروی حیاتی بر خلاف نیروی عالم مادی (انرژی) هم نیروی محرک باشعوریست و هم هدفدار و نیز دارای ابتکار عمل و نقش سازندگی دارد

حالت ظاهری خواب که به جسم ما مربوط است برای همه شناخته شده است اما آنچه که برای نوع بشر از اول تا امروز ناشناخته مانده و برای همه انواع علوم و فرهنگهای بشر مجهول مانده است باطن آن با عوالم روحی مخصوص بخودش است .

گرچه تا کنون فیزیولوژیست ها آزمایش های زیادی درباره خواب انجام داده اند که برخی از خصایص آنرا روشن کرده ولی تاکنون راز استیلای خواب ببدن برای جهان علم مکتوم مانده و کشف نشده است از جمله آزمایشهائی که انجام یافته در زمینه میزان مصرف اکسیژن در خواب و تفاوتش با بیداری است.

چشم و گوش بسته افکار و عقاید و اظهارات دیگران را پذیرفتن مقبول عقل سلیم نمی باشد و یک نقطه ضعف روحی و اخلاقی بشمار میرود.

نزدیکترین راه برای حصول علم:《 پروردگارا علم مرا افزون گردان 》   سوره مبارکه کهف آیه ۱۱۴

انجام عمل صالح: آنچنانکه در گفتار سهل و در عمل بنظر می رسد، برعکس در عمل و در طول عمر امری است سهل و ممتنع ولی در عمل و در طول عمر آنچه که از آثار اعمال و رفتار و افکارانسانها در حداقل بجا می ماند همین عمل است، آنهم اعمال صالحه ایکه هم ریشه ایمانی داشته باشد و هم از روی صدق و اخلاص صورت گیرد و نیز در طول عمر از آفاتی که در کمین است سالم برجای بماند یا به خانه آخرت منتقل شود و بزرگترین دلیل و شاهد بر این ادعا،همانا کثرت رواج اعمال زشت و سیئات و معاصی و فتنه ها و فسادها در تمام شرایط زمانی و مکانی است که دامنگیر اکثریت قریب باتفاق انسانها میگردد و در مقابل کمیابی بلکه نادر بودن انسانهای صالح و نیکوکار و خیر که در هر عصری و هر جامعه ای معدودی از آنها معروف و شناخته شده می شوند یعنی دسترسی باعمال صالحه آنچنانکه بنظر میرسد با وجود سهل بودنش معذلک ممتنع است مگر برای بیدار دلان و هوشیاران .

دکتر اردوبادی:
از بدو ظهور حضرات انبیاء تا به امروز مردم روی زمین بدو گروه دینداران و بیدینان تقسیم شده اند که هر کدام برای خود عالمی دارند:                                                                   دنیای بیدینان دنیائی است تنگ و محدود که حدش از محسوسات و امیال و شهوات تجاوز نمی کند ولی دینداران را دنیای وسیع تری است که شامل همه محسوسات می گردد

ظلم مانع توفیق هدایت انهاست و محرومیت از نعمت هدایت یکی از ارکان مهم آفات عمر میباشد .

در پیشگیری از غفلت : برخورداری از حضور قلب و بیداری دل نزدیکترین راه حداکثر برخورداری از نعمت ” عمر ” است . بیداری و زنده دلی تمام لحظات عمر را مفید و مثمر ثمر مینماید.

تجمل پرستی نیشی است بر زخم دلهای مستمندان که بدینوسیله مورد تحقیر واقع میشوند .

مقام مادری: گرچه نوزادان پستانداران و تخم گذاران با نوزادان انسان از هر لحاظ ، مختلف و متفاوت هستند اما بر طبق توضیحات تجربی نامبرده دو بخش اول کتاب 《قداست ذاتی در زن》از نظر روحی و باطنی در یک مورد وجه مشترک مشابه هم هستند و آن اینکه نوزادان شان به محض تولد بطور لاشعوری مادران شان را می شناسند و مادران شان هم آنها را …

زن هستی خویش را برای وجود دیگران خواسته یعنی خوشی ها ، آرزوها و امیدهای خود را بر مدار هستی خوشتن قرار نداده بلکه آن را وابسته به کسی ساخته است که او را دوست داشته باشد ، حال این شخص شوهر،پدر ، فرزند

انسانی که قادر است حیوانات وحشی و درندگان خطرناک با آن خشونت طبع را اهلی و رام کند نمی تواند اولاد آدم را با آن لطافت و حساسیت روح و انعطاف پذیری و استعداد تربیت پذیری متآثر و متحول سازد؟ بلکه غفلت و جهالت توام با راحت طلبی و بی بندباری خود والدین است که نسل های بعد را باتمام استعدادهای عالی و مستعد به حال خود رها کرده و خودرو و بدآموز به بار می آورد.   پیوندهای پایدار ج۱ص۹۴

تا وقتی که رضایت قلبی میان زن و شوهر بطور طبیعی و کامل برقرار نشده و این حایل روحی ازمیان دل های طرفین برداشته نشود برخورداری طرفین از قوای روحی القایی همدیگر با آن آثار و خواص متفاوت مطابق نیاز روح طرف مقابل امکان پذیر نخواهد شد.             پیوندهای پایدار ج۱ص۱۱۴

با جهل پیشرفت حاصل نمی شود

زمانی که نیروی مادی و نیروی حیاتی (معنوی) با هم تلفیق میگردند اندیشه به وجود می آید

《کلمه》واحد علم است و میتواند سرنوشت بشر را عوض کند

《کلمات》روزی و رزق بشر است و مجهولات با کلمات بر ذهن میرسد .

از جمله محرکهای اراده : علم -خوف- طمع – احتیاج- غبطه.. میباشند

معاصی یکی از عایقهای مهمی است که نگاه را آلوده میکند . بخشی از مطالب ساده زیستی

باید کودکان که دارای روح لطیف هستند با اشخاص شرور و فاسد و آلوده تماس طولانی داشته باشند .

آدم صدیق در یک عالم پاک و پاکیزه زندگی میکند .

هر کاری که انجام میدهید محیط را تصفیه کنید

گزیده ای از سخنرانی استاد :
توانایی، خود هم مدیون و گواه بر دانایی است .

از سخنرانی استاد :
هنگام مراجعه به پزشکی دعا کنید خداوند عقل و علم و تشخیصش را به راه راست هدایت فرماید .

استعدادهای عالی به سختی در میان طبقه مرفه دیده میشود.

بشر سالیان درازی بدبختی را میتواند تحمل کند ولی نمی تواند خوشبختی را تحمل کند که بدست خود وسایل بدبختی را فراهم مینماید. موریس مترلینگ:

بخش هایی از کتاب دست تالیف ساده زیستی :
باید فرق بین « لذت بردن» و « برخوردار بودن» را فراموش نکردچه بسا افرادی که به کاملترین نوع برخورداریها دسترسی دارند، اما هیچ کدام از آنها به لذت واقعی نمی رسند .

بعد از حصول آمادگی لازم در اندرون است که انسان از چیزهای بسیار ساده نیز به لذتی عمیق نائل می شود.

وقتی انسان حال درونی را گم کرد ،آن را در میان اشیاء خارجی جستجو می کند و بزیور آلات و وسایل تزئینی و اشیاء لوکس و تجملی و انواع دکوراسیونها و آثار هنری و امثال آن پناه میبرد و دل را بدان ها خوش میکند تا به خیال خود کمبود درونی موجود را با این قبیل عوامل بیرونی جبران کند

امتیاز مهم دیگر که لذت ملایم نسبت به لذات حاد غریزی دارد اینست که لذات حاد و افراط در بهره گیری از آنها زمینه را برای درک لذات معنوی بکلی از بین میبرد

فکر کردن ، اجماع دو نیروی مادی و معنوی میباشد .

عمل خیر مانند عطر میباشد اگر مراقب نباشیم میپرد .

حفظ اجر طاعات و عبادات مقبول، مشکلتر از به جا آوردن آنهاست . از فرمایشات حضرات

علاقمندان میتوانند آثار استاد  را دانلود فرمایند و ما را از نکته نظرات خود بهره مند سازند با تشکر ( علاقمندان آثار استاد )

بخشی از سخنرانی آقای دکتر اردوبادی در باب : صداقت در روابط
سادگی و بی آلایشی پایه و اساس صداقت است.

از امتیازات مهم زندگی ساده اینست که:
شخص علاوه براینکه از زحمت کارهای زائد و هزینه های غیر ضروری و دوندگی های غیر لازم در زندگی مصون مانده و از اتلاف وقت و نیروی زیادی جلوگیری میکند که در طول عمر اعداد و ارقام قابل توجهی را شامل میشود .

انتخاب زندگی ساده، نزدیک کردن خود به جامعه است و میدانیم که الطاف خاص الهی هم بیشتر شامل حال جمع و جماعت است تا فرد.

کسی که لباس شهرت به تن کند، خداوند روز قیامت لباس خواری براو میپوشاند . پیامبر اکرم (ص)

مسئولیت انسان در قبال امکانات مادی ، در دو مرحله قابل تشخیص و تمیز است:

نخست در مرحله تحصیل مال ، و سپس در مرحله مصرف آن .

از مطالب ساده زیستی :خوردن باید تابع حدود حکمتی باشد و اینکه شخص چنان تابع نفس باشد که تا نسبت به خوراکی در خود احساس تمایل کرد، دست بطرف آن دراز کند – بدون مراعات حدود و اصول – این خود از مصادیق اسراف است .

ساده زیستی و جلوگیری از اتلاف سرمایه ها، سبب میشود امکانات انسان برای انجام امور خیر و کارهای مثبت ذخیره گردد و بدین ترتیب بر قدرت و توفیق انسان برای حرکت در راه خیر که تنها راه تامین سعادت ابدی است، افزوده شود .

نعمت فانی دنیا را تبدیل به نعمت باقی ابدی گردانید .  دکتر احمد صبور اردوبادی

بیرون دیگران را با درون خود مسنجید .

به اندازه ای که مسلمین به پاکی و نجاست توجه دارند اگر به حلال و حرام هم همین طور اهمیت میدادند سرنوشتشان به این حال نمی افتاد.

«رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» «پروردگارا! به هر خیر و نیکى که تو بر من فرو فرستى نیازمندم.»  (دعایی کوتاه از حضرت موسی)

منتخبی از مطالب کتاب دست تالیف ساده زیستی:
زندگی اشرافی غالبا روح زهد و بی رغبتی به دنیا را کشته و توجه به دنیا و لذات دنیوی را جایگزین آن میسازد .

مراعات حدود و حریم دین و تقوی با وجود دسترسی به امکانات آنچنانی غالبا کار ساده ای نیست.

افزایش مال و ثروت بر خلاف آنچه در ابتدا انسان فکر میکند، همواره به خیر و صلاح او نیست.

آنچه انسان را از رشد و تعالی بازمیدارد همین تعلق به ثروت است که او را به زندگی مادی و دنیوی بسته و به تعبیر قرآن کریم أَخلَدَ إِلَى الأَرض میشود یعنی چنان زمین گیر میکند که توان حرکت و عروج را از او میگیرد.

یک مومن واقعی که مجاهد فی سبیل الله است، باید ترک تعلقات، (از هر قبیل که باشد) برایش ملکه شود .

ترک تعلقات برای هر مومنی لازم و خوگرفتن به آن تا ملکه شدنش لازمه حفظ ایمان است .

بهترین نمونه و ترک دائمی تعلقات در مراسم حج می بی باشد .

معیار سادگی در دو چیز خلاصه میشود : نزدیکی به فطرت، و نزدیکی به طبیعت

با مراجعه به احکام و تعالیم اسلامی، میتوان مقتضیات فطری را از غیر آن بازشناخت .

گزیده ای از مطالب کتاب دست تالیف ساده زیستی – مبحث بازگشت به طبیعت

لازمه دور ماندن از انواع آلایشهائی که انسان را از محور سادگی دور می سازد، رجوع به فطرت و نزدیک شدن به آنست . مطالب کتاب (ساده زیستی )

انسان هر قدر به دامن طبیعت و بر پیوند خود با طبیعت می افزاید، بهمان نسبت به محور اعتدال نزدیکتر میشود و انسان وارد زندگی سالم میگردد.

افراد سیگاری چون حساسیت ذائقه شان را تا حدی از دست داده اند بطور نسبی نمیتوانند طعم مطبوع از نامطبوع را به خوبی تشخیص دهند .

تماس مستقیم داشتن با طبیعت در واقع آشنا ساختن خود و رابطه برقرار کردن بین عقل و روح انسان با آیات الهی است .

آنان که فطرتشان سالم مانده است و ذوق فطری آنها در نتیجه انواع آلودگیها از بین نرفته است، از این نظر و مطالعه بشدت متاثر میشوند

باید بدانید که « تبسم » بروی مرد ( دختران به پسران ) نقطه آغاز انحراق از جاده عفت است .

زن و دختر در برخورد با غیر محارم نباید قیافه عبوس و خصمانه بخود بگیرد و نه بیجا – حتی بجا – در حضورشان تبسم کند حتی وقتیکه مردان با طنزی همه را می خندانند ، اگر زن و دختر بآن نخندد مرد هر قدر گستاخ هم باشد ، از او حساب میبرد و دل و جرات گام بعدی گستاخی را نخواهد داشت .

اگر در حضور مردان و زنانی هستید که نمی توانید خود را از آنها جدا نشان دهید که موجبات کدورتی شود در آن لحظه حساس فورا خود را بکاری مشغول بدارید مثلا : روسری را یا مانتو یا کفش و و کیف و چیز دیگری عملا جابجا کرده  و خود را بی توجه و ناآگاه از طنز نشان دهید .